PLUCK & PLAY

met Michael Beugelink

Met PLUCK & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
Deze maand een gesprek met Michael Beugelink van Stadsmarkt de Pijp. Michael is een jonge ondernemer, opgegroeid in een echt ondernemersgezin met een voorliefde voor theater. Vandaag de dag eigen ondernemer en bezig om zijn droom te realiseren om lekker, eerlijk en goed eten bereikbaar te krijgen voor heel veel mensen.
 

Benieuwd naar het hele verhaal,
luister of lees hier onder dan verder.



Hoe ben jij begonnen in de Retail?
Ik was drie of vier toen mijn ouders een supermarkt kochten. We woonde boven de winkel en mijn ouders waren altijd in de winkel aan het werk. Ik was acht toen ik begon met werken en ik heb sindsdien niet meer niet gewerkt. Het begon een beetje met het doosjes vouwen bij de patisserie naast de winkel van mijn vader, ik kreeg daar 5 gulden voor geloof ik. Ik heb toen eerst even bij de Dirk van den broek gewerkt en daarna tien jaar bij Vomar. Daarnaast speelde ik veel theatervoorstellingen, het was eigenlijk altijd combineren. Werken van 7.00 tot 15.00 uur in de supermarkt en ik speelde in het weekend veel jeugdvoorstellingen in het theater.
Hoe ben je vanuit daar naar de stadsmarkt gegroeid?
Ik ben na de Vomar bij Landmarkt Schellingwouderdijk terechtgekomen. Via LinkedIn ben ik in contact gekomen met Ruud. Toen ben ik benaderd voor de Blokker, maar ik vond mezelf meer in de food passen. Ik kwam bij de Vomar vandaan dus wist niet zo goed wat ik met Blokker moest. Retail is Retail maar ik voelde daar weinig voor. Uiteindelijk gebeld voor de Landmarkt, dan ga je kijken op Google en ben hier een paar keer langsgereden. Ik kende Landmarkt helemaal niet maar het bleek een heel begrip te zijn in Amsterdam. Toen ben ik gestart, een hele uitdaging. Echt wel anders dan ik gewend was. Je bent in dienst maar je bent wel echt ondernemend, je hebt heel veel vrijheden.
Zie je dat traject van loondienst als een voordeel ten opzichte van het gelijk starten als eigen ondernemer?
Zeker, omdat je je nu ook heel goed kan verplaatsen in het personeel. Ik ben heel dankbaar voor de mensen die hier staan. Als het moet staan ze hier echt zeventig uur. Ik probeer dan ook om wat extra te doen, maar ze zouden het ook doen voor niets.
Heb je vanaf het begin al zoiets van ‘ik ben een ondernemer, ik kan dit’?
Dat is misschien iets te arrogant. Ik denk dat het een kwaliteit is maar ook een valkuil kan zijn. Ondernemen is keihard werken, dat is vast iets wat iedereen tegen jou zal zeggen. Je bent 24/7 bereikbaar en ik vind ook dat dat hoort, als er iets is moet je er kunnen zijn. Je doet het met elkaar en als er stront aan de knikker is moet je er gewoon staan. Ik kom uit een kruideniersfamilie waar de marges klein waren dus ik heb het misschien in mijn jeugd ook wel zo ervaren. De grote valkuil is dan dat je jezelf ook snel voorbij kan lopen.
Echt alles zit in de Van Woustraat, hoe kom je er dan bij in deze straat met zoveel concurrentie te gaan zitten?
Ik heb een heel goed team en daar ben ik ook echt dankbaar voor. Mensen werken hier al 5 of 6 jaar. Dat is ook de kracht van de Stadsmarkt. Natuurlijk de basis van de winkel moet altijd honderd procent zijn, als je rot groente en fruit verkoopt dan komen ze niet. Mensen willen gewoon echt een goed product. Je hebt veel mensen die kopen hier voor tien-vijftien euro en verderop voor tien-vijftien euro. De besteding is laag maar je hebt heel veel passanten en toeristen.
Wat voor soort zaak is Stadsmarkt de Pijp?
In feit is de formule zoals je ziet deels de Landmarkt formule. Natuurlijk heb ik mij veel dingen eigen gemaakt, wat wil je er erin, wat moet eruit en wat spreekt je zelf meer aan. Uiteindelijk wel echt voortborduurt op wat ik vanuit Landmarkt heb meegekregen. Ik vind het belangrijk dat mensen zich thuis voelen, niet schromen om iets te zeggen of het nou goed is of niet. We willen deze winkel met elkaar verbeteren, met elkaar beter maken. Ik denk dat je in elke branche wel hebt dat je kijkt naar vernieuwing. Het gaat alleen bij Food wel extreem snel af en toe. Soms lig je dan wel in de spagaat met hoe ga ik hier mee om. Mensen associëren ons vaak nog met Bio en denken Bio is duur. Het is dan de kracht om mensen naar binnen te krijgen en te laten zien dat wij helemaal niet duurder zijn. Onze eieren kosten hetzelfde als in een reguliere supermarkt. Wij willen eigenlijk lekker, eerlijk en goed eten bereikbaar en betaalbaar krijgen voor heel veel mensen.
Zie je dat de consumptie van de gemiddelde klant ook veranderd?
Ja, maar ik moet ook heel realistisch zijn. In mijn tijd als ondernemer ben ik langer ondernemer in COVID dan voor COVID. Tijdens COVID is ook een enorme verschuiving geweest in kwaliteit, mensen willen gewoon ook thuis lekker eten. Mensen zoeken winkels als ons op om beter thuis te kunnen eten als alle restaurants gesloten zijn. Gelukkig is alles nu weer open, waar ik erg blij mee ben. De Van Woustraat heeft ook heel veel mooie restaurants en ik zou het heel erg vinden voor onze straat als dat zou verdwijnen. Tuurlijk kan je zeggen als de restaurants dicht zijn draai je meer omzet. Hartstikke leuk, maar op de lange termijn denk ik dat je het met elkaar moet doen. Het versterkt elkaar onwijs, we worden ook vaak als noodwinkeltje voor de restaurants gebruikt.
Wat kan je ons adviseren naar jou vier jaar als ondernemer?
Allereerst het is gewoon doen, proberen en op je bek gaan. Privé en zakelijke balans is voor mij wel echt key. Waar vind je je balans. Voor mij is privé en zakelijk wel echt gescheiden, je moet dit los van elkaar zien. Je bent ondernemer dus 24/7 sta je aan, maar je moet ook goed kunnen schakelen en ontspannen. Ik denk liever één winkel waar mensen door heel het land voor komen, dan tien winkels wat een filiaalconcept wordt en je het ‘stadsmarkt gevoel’ kwijt raakt!